Domů · Články · Fotogalerie · Fórum · Ke stažení · Geowiki · www.geocaching.cz · www.geocaching.com Tuesday, January 23, 2018
Menu

Počítadlo
Mapa přístupů

Profile Visitor Map - Click to view visits
Create your own visitor map

Návštěvy

free counters

Znojemské vino-kešobraní (by Venca68)
Jednoho slunného jarního dne se mi v poště objevil mailík s plány na letošní firemní teambuilding. Z více variant postupně diskutovaných a vylučovaných nakonec vykrystalizovala návštěva Znojemského vinobraní s ubytováním v penzionu v nedalekém Vranově nad Dyjí. Letmo jsem obhlédl více než uspokojivý stav kešmapy v těchto lokalitách a nic jsem nenamítal, množství ikonek na mapě se mi skutečně zamlouvalo. A také jsem v těchto končinách nikdy nebyl a vítám možnost poznat každý další pěkný koutek naší vlasti.

Sraz a odjezd byl stanoven na pátek odpoledne. Vzhledem k tomu, že při cestě autobusem se špatně loví, neboť u benzinových pump a silničních odpočívadel se kešky zpravidla nevyskytují, je možno následujících pět až šest hodin v klidu přeskočit. Snad stojí za zmínku jen můj pokus vysvětlit kolegům a jejich drahým polovicím, proč s sebou táhneme GPSku, když na ni ovíněni stejně neuvidíme, a k čemu že jsou nám ty vytištěné mapy a podivné seznamy. Naše osvětová činnost se setkala s mírným zájmem, který víceméně skončil závěrem - každý se nějak baví, je to snad lepší, než chodit chlastat. Po kratší pauze a změně tématu se hovor stočil zpět k našem podivuhodnému koníčku a já zahájil a vedl přednášku na téma trackovací předměty. V tu chvíli se ze sedadla za mnou ozvalo - to už je fakt lepší chlastat - a přednáška byla předčasně ukončena.

Při příjezdu na místo ubytování ve Vranově nad Dyjí byla už tma. Nicméně serpentiny, ve kterých se silnice poslední kilometr dva kroutila, neustále skloněný nos autobusu a zvuk brzd, skála nad silnicí za penzionem a nakonec i silueta Vranovského zámku rýsující se výhrůžně proti nočnímu nebi vysoko převysoko nad námi naznačovaly, že terén zde opravdu není nejrovnější a že souřadnice Zet bude při lovech hrát nezanedbatelnou roli. Následná večeře spojená s popíjením výběru z bobulí a s mírně nevázanou společenskou zábavou v našich geolovech nehrála podstatnou roli, a proto ji zde nebudu více zmiňovat. Ještě po ulehnutí jsem chtěl s Vlaďkou probrat taktický geoplán na ráno následujícího dne, nicméně hluboké oddechování z vedlejší postele mne přesvědčilo, že tato snaha je víc než marná.

Sobota ráno... Jak správní šílenci jsme si nařídili v sobotu budíka na sedmou(!) hodinu ranní. Ještě před snídaní jsme totiž plánovali první odlovy v okolí penzionu. Dopadlo to tak, že jsem se vzbudil dokonce v půl sedmé a mé štrachání záhy probralo i Vlaďku. Nejdřív se tvářila, že ji z pod peřiny nikdo nedostane, ale nakonec jí to nedalo a vyrazila ještě před sedmou se mnou do terénu, sluníčko moje. Musím říct, že ranní pohled na skály nad úzkým údolím řeky, na kroutící se silničku a na zámek na protější skále nebyl o nic povzbudivější než to noční matné tušení těch převýšení. Jako první jsme vyrazili na Filmový Vranov (GC1DP3D) - pohodovou mysterku nebo jinak tradičku s fotopodmínkou. Je umístěna hned ve druhé serpentině nad Vranovem a ukázalo se, že výšlap do kopce nebude tak hrozný, jak se zdál. Za chviličku jsme byli u kešky a kochali se vyhlídkou na úžasný zámek nasvícený neméně úžasně úžasným ranním sluncem. Následuje přesun o jednu serpentinu výš k referenčnímu bodu krátké pohodové multiny Vranovské drobnosti (GC1E611). Předpokládal jsem, že už jsme dost vysoko a že to k první stage bude z kopce. Nebylo, k oběma stage jsme šli do kopce, ale opět to bylo spíš procházkou. Výpočet a nalezení finálovky byly otázkou chviličky a honem šup zpět do města. Vzali jsme to cestičkou doporučenou v listingu pro přímý výstup z náměstí k první stage. No, já bych tudy nahoru šlapat nechtěl, dolů to bylo výrazně pohodlnější. Do snídaně ještě zbývá nějaká ta chvíle, tak akorát se projít podél řeky a okouknout earthcache Hamerské vrásy (GC16M06). Vyfotili jsme se s vrásou, vráskou i vrásečkou a konečně hurá k jídlu.

Dopoledne následovala prohlídka krokodýlí farmy kus za Znojmem. Podle tištěného plánu zájezdu měla být farma jinde, takže jsem její okolí neměl zmapované. Rychlá kontrola pomocí Handy Geocachingu však odhalila nejbližší kešku až 3,7 km od farmy a tak tedy nic... Jen 230 krokodýlů bez logbooků. A hurá na vinobraní. Parkujeme na záchytném parkovišti a pendl-bus nás vysazuje nedaleko středu Znojma. Směrem k centru pozorujeme neustále houstnoucí davy a davy lidí a naše geolovy zahajujeme mírnou oklikou. Nejprve se vydáváme obloukem kolem centra, abychom na něj následně zaútočili od severu. Odlovíme Žižkovo náměstí (GC1CYHC) coby městskou klasiku a pokračujeme k Jubilejnímu parku (GC1CHFA). Ten se nám moc líbil, škoda, že v Rokycanech takový taky nemáme. Chodit do školy vedle, to by se mi taky líbilo. Pěkně mezi hodinami si skočit uklidnit nervy do parku. Po příchodu na místo jsem si nejdřív dal drobnou stromolezeckou vložku, přičemž jsem proklínal autora, že neumí definovat obtížnost. Po druhém rozhlédnutí jsme ale zjistili, že chyba se vloudila nám, keška byla drobet jinde. Tímto se za své potichu(!) pronášené kletby autorovi dodatečně omlouvám. Ehm, jak obtížnost, tak údaje v hintu sedí.

Z krásného klídku v parku honem do ruchu vinobraní. V historickém centru jsme to nejblíž měli ke krátké multině Rotunda Sv. Kateřiny (GCXB50), podle listingu to měla být pohodička pohoda. Jenže drobné chybky v matrixu nám věc poněkud zkomplikovaly. Výchozí indicie jsme nalezli v pohodě a bez problémů, vše jsme také v pohodě a bez problémů spočítali, tedy aspoň jsme si to v tu chvíli mysleli. Jenže se nám vloudila chybka o jednu drobnou stovčičku, což dělalo bratru 120 m. Ach jo... Takže... Nejdřív jsme hledali kousek před výtahem, tam ale nikde nic nemohlo být, pak jsme slezli dolu pod terasu a narazili (ne naposledy) na odpočívající ochranku. Zase nic. Poslední logy stažené pres Handy Geocaching taky nenapověděly. Tak jsme se vrátili na výchozí souřadnice, abychom se přesvědčili, že čísla opisovat umíme správně. Až Vladka navrhla, abych vytáhl kalkulačku (na tak malá čísla a pouhé odečítání). Nu a bylo jasno. Během chviličky jsme byli na místě a bylo nám jasné, kde je schránka schovaná. Jenže necelý metr od kešky seděl další odpočívající sekuriťák, další problém. Sedli jsme si kousek od něj a řešili, co dál. Naštěstí se po chvilce zvedl, pár kroků popošel a hodlal inhalovat trošku nikotinu. Bleskurychle jsem zalovil a schránka byla naše. Zalogování maskované přehrabováním se v batohu už byla naprostá brnkačka. Jenže mezitím chlapec dokouřil a popošel zpět. Naštěstí si hned nesedl. Po rychlé domluvě si Vlaďka stoupla a začala ho zpovídat, kde je ve Znojmě nějaká lékárna či co a měla i další zvídavé dotazy, vše tak, aby byl stále zády ke mně a k úkrytu. Honem jsem kešku vrátil na místo, jenže přitom si vedle sedla odpočinout nějaká nastávající maminka. Ufff, to bylo drama!

Dál už to ale šlo ve středověkých uličkách Znojma jako po másle. Voňavý Mikuláš (GCX0HF) - radši jsme si ale s voňavkou nepohrávali, Dolní náměstí (GC1BY8F) - první setkání se specifickým Znojemským typem mikrošky, kterou jsme následně potkávali na každém druhém rohu, Dominik (GC13E2H) - další výskyt zmíněného Znojemského typu, tato se dokonce díky vinobraní lovila daleko lépe než jindy, protože úkryt skoro kompletně zastiňovaly stánky trhovců. Mezi odlovy Dolního náměstí a Dominika se nám vloudil královský průvod coby vrchol odpoledního programu vinobraní. Viděli jsme stovky průvodujících se, živého medvěda, velblouda, Jiříka Pomeje v úloze českého krále, jízdní policii, bakchantky, žebráky, lovčí, sokolníky, rytíře, prostě nic, co by v souvislosti s našimi geolovy stálo za řeč.

A tím jsme s centrem skončili a museli se vydat kousek, ale opravdu jen malý kousek dál. U kostela Sv. Rostislava jsme stejnojmennou kešku (GCYYZT) po blázinci na náměstích a v přilehlých uličkách lovili v téměř neuvěřitelném klidu. Naštěstí nám osud přihrál pod ruku autobus fotbalových dorostenců, kteří vytvořili prakticky stejný dav, jako návštěvníci na náměstí. Počkali jsme pár minut, až zmizí, a pohoda, standardní Znojemské provedení, jedeme dál. Keška Městské divadlo (GC1C5GG) se nám tak trochu přimotala do cesty, úkryt je klasický a na opravdu hezkém místě. Při vracení krabičky na místo jsem si málem vymkl zápěstí, jak jsem se snažil nějak divně zkroutit ruku, a Vlaďka se svou dámskou ručkou byla následně úspěšnější. A to už jsme začínali žíznit a toužit po trošce kofeinu. Za rohem jsme narazili na nějaký "irský" pub, ale po nahlédnutí dovnitř jsme raději honem pokračovali dál na jih. A narazili jsme na tank. A rovnou na legendární Tank T-34 (GC1D53Z). Hezky si trůnil v zahrádce a opravdu nás překvapil. Nic takového bychom tu jaksi taksi nečekali. Akorát jsem koukal, že pojízdný asi už moc nebude. V Rokycanech v Muzeu na demarkační linii máme T-34 několik a pojízdných, heč. Párkrát do roka je předvádějí a je to docela hukot, když se tahle stará potvora žene terénem. Nechtěl bych v tu chvíli sedět uvnitř. Schránku "vzor Znojmo-mikro-typ-standard" jsme našli na první sáhnutí. A konečně jsme kousek před sebou spatřili otevřenou pizzerii. Poté, co jsme se opatrně přesvědčili, zda se nejedná o fata-morganu nebo halucinace ze žízně, jsme si v klídku vychutnali presso a vodu. A už šupem k autobusu a odjezd na gáblík.

Po večeři jsme se vrátili do centra Znojma a hodlali pokračovat v geolovech. Střed města jsme vybrali už pres den a nyní v podvečer jsme se vrhli do údolí, ve kterém se někde v dáli měla nalézat Lavička zamilovaných (GCXNZ4). Nahoře u pivovaru bylo ještě hezky světlo. Jak jsme se ale nořili hlouběji a hlouběji do úzkého hlubokého údolí pod koruny stromů, světla postupně výrazně ubývalo. Kdyby nám to nebylo hloupé, byli bychom se raději vrátili. Ale řekli jsme si s Vladkou, že vytrváme. Dole na dně té "rokle" byla tma jak v ranci. Za námi jsme slyšeli kroky a zahlédli jinou dvojici. Raději jsme počkali až nás minou a předejdou, abychom je neměli v patách. Byl to také pár a chtěli se dostat k Eliášově kapli. A nás, kteří jsme tam byli prvně v živote se ptali na cestu. Nějak jsme zamluvili dotaz, kam jdeme my, a podle mapy v GPS jsme zhruba odhadli, kterou cestou by se asi měli dát. My tedy měli aspoň mrňavou LEDkovou baterku, oni, pokud jsem si všiml, nic. No potěš, doufám, že se z toho rance tmy nějak vymotali. Když jsme se jich zbavili, zbývalo nám ke kešce asi 50-60 metrů a to už jsme se vydali matně se rýsující stezičkou rovnou za šipkou. Lavičku jsme našli v pohodě, ta je k nepřehlédnutí. A teď honem kešku - jak je velká? Jaký je hint? No, myslel jsem, že mne Vladka zabije - mikro a hint v té tmě a na tom místě celkem k ničemu. Vzal jsem svou LEDku a začal hledat. Nakonec se ukázalo, že to není tak zlé. Honem zalogovat a ve svitu té jediné LEDky, která stačila dosvítit tak s bídou před nás na zem, abychom viděli, kam došlápneme, se vrátit zpět. Cestu nahoru k pivovaru jsme zavrhli a jako Jeníček s Mařenkou jsme se vydali za světýlkem k řece. Pak už to byla pohoda - kousek podél reky a po asfaltce zpět nahoru do města. Nějak jsme po tom zážitku v temném lese ani už neměli chuť zkusit štěstí na druhém břehu u přehrady. A vůbec už jsme se nechtěli pouštět do dalších temných dobrodružství. Večer jsme tedy zakončili burčákem, vínem a dalšími tematickými pochutinami.

V neděli ráno jsme se probudili pěkně v postýlce v penzionu ve Vranově a ani se nám nechtělo vstávat. Přece jen jsme ale vylezli z pelechu tak, abychom po snídani stihli dojít pešky na zámek před zbytkem naší skupiny, který se vezl autobusem. Pro ně nejsou kešky, tak nemusí pěšky. Vydali jsme se po značce v očekávání nějakého divokého stoupání. Od spodu to vypadá poměrně krkolomně. A najednou, než jsme se pořádně rozkoukali, jsme byli u kešky TB,CG Hotel: Vranov nad Dyjí (GC1DJP3). Nalezeno na geozřejmém místě, tak honem nějaké ty TB dát do hotýlku, zalogovat a dál. A zase, než jsme se pořádně rozkoukali, byli jsme u zámku a u další kešky Zámek Vranov nad Dyjí (GCY376). Tohle byla opravdová rychlovka před prohlídkou zámku, který stojí za to. Jeho poloha vysoko na skále nad hlubokým údolím Dyje je sama o sobě úžasná. A když člověk vidí shora ty římsy, obranné zdi, různé úrovně terénu, no paráda.

Posledním bodem našeho zájezdu byla popolední projížďka po Vranovské přehradě. Jasně, že jsme související a pro tento víkend také poslední kešku Vranovská přehrada (GCJVAH) nemohli vynechat. Ještě před odplutím lodi jsme si vyfuněli do protilehlé stráně. A zase, jako snad všude tady ve Vranove se nám potvrdilo, že zdola to vypadá daleko hůř. Ten výstup nebyl až tak zlý. A parádní výhled na přehradu, hráz i zámek za tu trochu funění jistě stál.

A cesta domů? Pominu-li hořící zadní kolo autobusu od zablokované brzdy, víc než hodinovou zastávku, aby si kolo odpočalo, našeho řidiče předjíždějícího proti protijedoucímu vozidlu, které se vynořilo zpoza blízkého horizontu, tak byla cesta nudná a večer jsme byli doma...